BLOG JIWA SENTAP

some_text

MENGENALI TANDA AWAL TEKANAN JIWA

Written By Admin on Friday, May 23, 2014 | 2:55 AM


ADAKAH ANDA MENGALAMI TEKANAN JIWA




Individu yang mengalami kemurungan tahap serius, mudah marah, bersedih dan selalu menyendiri perlu menjalani pemeriksaan kaunseling. Beberapa kes sadis yang dilaporkan sebelum ini antaranya membabitkan penderaan, pembunuhan dan bunuh diri, Ini dikaitkan dengan mereka yang mengalami tekanan jiwa dan masalah mental akibat kegagalan mengawal kemurungan diperingkat awal.



Rawatan dan kaunseling di peringkat awal dapat dilihat dan boleh membendung kejadian yang tidak diingini berlaku. Jika seseorang itu tertekan dan mengalami kemurungan perlulah berjumpa doctor atau pakar psikiatri/sakit jiwa (psychiatrist) bagi mendapatkan khidmat kaunseling serta mendapatkan rawatan perubatan yang bersuaian jika ia diperlukan. 


Tahap kemurungan itu bergantung pada tuan empunya diri dalam mengawal emosi dan perasaan. Jika kemurungan melampau boleh menyebabkan seseorang individu hilang pertimbangan diri dan akhirnya berlaku sesuatu yang tidak diduga. 




Orang ramai harus lah mengambil tahu tentang adakah seseorang itu mengalami tekanan jiwa melalui karakter dan perubahan dalam kelakuan mereka. Masyarakat perlu lah lebih sensitif dan memujuk mereka untuk menjelaskan masalah atau tekanan yang tidak dapat diselesaikan oleh seseorang itu. Seseorang yang mengalami tekanan jiwa atau kemurungan perlu lah mendapatkan bantuan awal serta belajar mengelak daripada memiliki perasaan malu, lemah dan merisaukan persepsi orang awam sebelum masalah itu menghantui pemikiran mereka.
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Jiwa Sentap - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger